26/03/2017

70% misliker reklame på Facebook – hva gjør vi med det?

Det vrimler av sponset innhold, annonser og reklamefilmer på Facebook. De fleste av dem irriterer vettet av brukerne, og det var vel ikke meningen?

Facebook er et fantastisk medium når du bruker det riktig; det lar deg identifisere målgrupper med nærmest kirurgisk presisjon slik at du kun betaler for å nå ut til de som er kunder eller potensielle kunder for din virksomhet.

Grunnen til at så mye av reklamen der likevel irriterer, er at det er så få annonsører som benytter seg av mulighetene til å finsikte målgruppen. Brede og generelle målgruppeinndelinger fører til at mange brukere eksponeres for irrelevant innhold, noe som øker irritasjon – kall det gjerne merkevarerivning.

Så hva bør du gjøre:
1

Få utført en god analyse av egen kundedatabase. Med god mener vi en som ekstraherer relevant informasjon til bruk i fremtidig målgruppesøk.

2

Match eget kunderegister med brukerprofiler i sosiale medier.

3

identifisér tvillingkunder – profiler som ligner dine kunder i forhold til definerte kriterier.

4

Utvikle en strategi for å nå dem.

5

Lag en kampanje som interesserer og engasjerer menneskene i målgruppa.

6

Utform en kampanje som i flere trinn fører kunden fra utvist interesse til registrert bruker, følger eller kjøper.

7

Utfør analyser og dokumentasjon som gir deg kunnskap om viktige effekter på ulike elementer og stadier i kampanjen.

BLOGG

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Text Widget
Aliquam erat volutpat. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Integer sit amet lacinia turpis. Nunc euismod lacus sit amet purus euismod placerat? Integer gravida imperdiet tincidunt. Vivamus convallis dolor ultricies tellus consequat, in tempor tortor facilisis! Etiam et enim magna.