Destinasjonsutvikling – kunsten å selge en bygd

Destinasjonsutvikling – kunsten å selge en bygd

Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter
Av
Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter

Turistene kommer, handelsstanden øker omsetningen, overnattingsbedriftene og restaurantene har jevnt, økende belegg året rundt. Barnefamiliene kommer flyttende og flere søker på de ledige stillingene. Skatteinngangen øker. Levende bygd.

Dette kan være historien om et tettsted i Norge, men hvordan kommer vi dit?

Samling om felles mål

Selv om vi alle bare har ansvar for egen bedrift – til og med delvis konkurrerer med hverandre – ingenting skjer uten samarbeid. Offentlig og privat, på tvers av bransjer. Vi må bli enige om hvor vi står i dag, definere målene og legge planen som tar oss dit.

Finn det unike som vi kan bygge videre på

Hvilket utgangspunkt har dere, historiske eller naturgitte forutsetninger som vi kan utvikle historiefortellingen på? Langsiktig merkevarebygging blir alltid sterkere når den bygges på det som er ekte og genuint. Finnes det en spennende historie, historiske øyeblikk, tradisjoner, et kjent landemerke, en forfatter/kunstner eller et annet grunnlag?

Alt starter med oppmerksomhet og nysgjerrighet

De færreste vil søke jobb, bosette seg eller kjøpe hyttetomt på et ukjent sted. Det betyr at å ha økt turisme, flere gjestedøgn, som mål er et godt utgangspunkt. Siden vi, målgruppen, i utgangspunktet er interessert i å besøke/oppdage nye steder, så blir det bygdas oppgave å gi målgruppen en (eller flere) grunner til å komme. En positiv opplevelse skaper gjenbesøk, idéen om en fastere tilknytning vokser frem med trivsel og over tid.

Hvem og hvor er målgruppene?

Barnefamilier, eventyrlystne friluftselskere, ski-/sykkelturister, ungdom, voksne eller seniorer? Det er lett å ønske litt av alt, men ingen kan være alt for alle. Se på hvilket utgangspunkt dere har, det som er unikt som vi kan forsterke for å oppnå oppmerksomhet og nysgjerrighet. Der finner du også en klar indikasjon på hvilken/hvilke målgrupper det er lettest å rekruttere nye besøkende fra.

Hva vet vi om målgruppene?

Budskapene/kommunikasjonen må utvikles for å treffe målgruppene, så hva vet vi om dem? Prøv å sett deg inn i målgruppas sted, hvorfor skal de velge å besøke bygda di? Ta målgruppen barnefamilier som eksempel; tenk på hvor de bor (avstand/reisevei), hvordan de opplever reisen til/fra, selve besøket og det bygda har å tilby. Eller hva med de eventyrlystne friluftselskerne? De reiser gjerne lenger så lenge opplevelsen som venter når de kommer frem er attraktiv nok i forhold til deres forventninger/standarder.

Hva skal vi si til dem?

Skriv ned inntil tre gode grunner per målgruppe, minst en må være unik for den valgte målgruppen. Nå har du definert budskapet, grunnlaget for historiefortellingene.

Hvordan skal vi si det?

Her gjør vi budskapet om til kreativ, selgende kommunikasjon som vekker oppmerksomhet og nysgjerrighet hos målgruppen. Denne kommunikasjonen blir etterhvert til annonser, film, innholdsmarkedsføring og landingssider som koster penger; når budskapet scorer høyt på oppmerksomhet så vil du nå målet (besøk til hjemmeside, bookinger et cetera) med et lavere annonseringsbudsjett.

Hvor skal vi si det?

Annonser i sosiale medier, Google/SEO, blogger, influencere; det finnes mange muligheter og de du velger kan (og bør) testes med tanke på effektmålinger. Hvilket budskap/virkemiddel fungerer og på hvilken plattform? Med en profesjonell partner innen digital markedsføring vil du raskt få svarene som forteller hva det lønner seg å satse videre på – optimalisering.

Her er noen feller du kan unngå:

  1. Kostbar overkomplisering og langtekkelige prosesser. Resultatet blir ikke bedre om du leier inn konsulenter som går seg (og deg) vill i allverdens markeds- og reiselivsundersøkelser (som finnes fra før) eller “psykoanalyserer” målgruppene. Det kan lønne seg å engasjere eksterne, men du bør ikke gi dem 6-12 måneder på å levere, eller akseptere et ubegrenset antall forankringsmøter/workshops, for å ta beslutninger.
  2. Utydelig og/eller generisk kommune-kommunikasjon. Frisk luft, natur, milevis med stier og rekreasjon i en fremoverlent kommune – dette er noe alle sier/kan si og ingen legger merke til.
  3. Kommunevåpenet og -navnet tar opp halve annonseplassen.
  4. Kommunens slagord.
  5. Påstander som ikke stemmer med virkeligheten, du må for eksempel ha et voksent fjell i nærheten for å love krevende alpinløyper.


Noen rimelige tips

Som nevnt, det er ikke nødvendig å engasjere et kobbel av konsulenter i en langdryg og kostbar prosess for å finne identiteten (eller “purpose” :-D) til bygda. Noen raske og rimelige løsninger ligger rett utenfor stuedøra.

A) Kvalitetsheving av serveringsstedene
Mange bygder har spennende produsenter av velsmakende, økologiske landbruksprodukter i umiddelbar nærhet. Hvordan står det til med restaurant/kafé, gatekjøkken og bensinstasjonen?
Få alle som serverer mat med, løft kvaliteten! Bruk mer økologisk/kortreist, lag spennende lokale retter, anrett og server slik at den helhetlige matopplevelsen blir unik. Bli kjent som bygda folk besøker/kjører innom fordi maten er så god.
For inspirasjon: http://kinsalegoodfoodcircle.ie

B) Tilrettelegg for økoturisme, den grønne bygda
Skap – eller synliggjør – et turisttilbud bygd på bærekraft, naturopplevelser uten varige inngrep i naturen. Lokale guider, et kulturtilbud som bygger på egne tradisjoner og spesialiteter. Det finnes en sertifiseringsordning gjennom Norsk Økoturisme, men naturen og kulturlandskapet ligger der – så det er fullt mulig å tenke kreativt, sette i gang og gjennomføre uten sertifisering. https://norsk-okoturisme.hanen.no/

C) Test tilbud og målgrupper med digital markedsføring
Annonsering på ulike plattformer, synlighet, blogging eller influencermarkedsføring; digital markedsføring gir mange muligheter for å samle erfaringer – uten store investeringer. Du kan f eks teste effekten av å annonsere på FB/Insta, Snap og/eller TikTok. Du kan teste tilbud for bestemte målgrupper, f eks barnefamilier bosatt innenfor en radius på 150 km, og lære hva som fungerer/ikke fungerer av arrangementer, tidspunkter på året, pris m/ eller uten overnatting/fullpensjon et cetera. Digital markedsføring gir deg uendelig mange muligheter til å måle effekter som igjen kan inngå i budsjettering/lønnsomhetsberegninger. Gjør mer av det som fungerer, eventuelt kan du utvide tilbudet til de målgruppene som gir best respons/lønnsomhet.

Media Performance har gjennom flere år samarbeidet med Visit Geilo, SkiGeilo, hotell/restaurantnæringen, eiendomsutviklere og idrettslaget om å utvikle tilbud, utforme annonser og andre virkemidler, definere målgrupper og gjennomføre målrettet digital markedsføring. Vi har også bidratt til eiendomsutviklingsprosjekter knyttet til Sommerhytta (TV2) og på Trysil.

Kontakt media performance i dag

Ta kontakt for å se hva vi kan gjøre for deg!

Bedriften/Virksomhetens navn
E-post
Melding
Takk for henvendelsen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Aktuell innsikt.