2023-hjernen løser litt flere og mer komplekse oppgaver, men nedarvede instinkter styrer og påvirker vår – målgruppens – oppmerksomhet. Du kommer ikke langt med et interessant budskap eller en state-of-the-art kundereise uten. På engelsk heter det pay attention, jeg sier pay for attention. Kampen om den øker vilt, så det er bare å venne seg til tanken – du må betale for oppmerksomhet.
Vi har verken pels, klør eller skarpe tenner. Selv en ganske liten hund løper fortere enn oss. Farene lurte overalt. Rovdyr, bitende kulde, giftige planter, fiender. Hjernen og føttene reddet oss mens vi løp for å komme oss i sikkerhet, for å finne mat og for å finne en make. Hjernen sorterer det som er viktig fra det ubetydelige. Den reddet oss da vi løp over slettene og den hjelper oss nå.
Handler budskapet om meg? Er det viktig? Kan jeg stole på deg?
Å være selvopptatt regnes ikke som en god egenskap. De (vi) selvopptatte oppfattes som litt slitsomme, generelt dårlige til å lytte – krevende.
Det er et instinkt, ingen egenskap. Vi reagerer lynkjapt på høye lyder, brå endringer i trafikkbildet, på fornemmelser av at vi kan være i fare.
Så hvorfor skal jeg legge merke til en annonse for shampoo eller pensjonssparing, tilbud om medlemskap i noe, et lagerhotell, en server eller hva som helst?
Du kan takke dine selvopptatte forfedre for at du lever og kan føre dine selvopptatte gener videre. Uten instinktene, sanseapparatet og vår overlegne hjerne hadde vi vært utryddet for veldig lenge siden.
Jeg kaller det 90%-regelen: mennesker (målgrupper) har 90% av sin våkne oppmerksomhet rettet mot seg selv, de resterende 10 er ledig for barn, familie, venner, politikk og resten av det som foregår i verden.
Så hva var det du ville selge meg igjen?