Guide til bedre innholdsmarkedsføring i 2023.

Guide til bedre innholdsmarkedsføring i 2023.

Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter
Av
Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter

Det er kunder, målgruppa og verden som bestemmer.
Innholdet får den oppmerksomheten det fortjener. Her er noen tips til hva du bør gjøre før du publiserer. Det første: kast den datostyrte publiseringsplanen.

Verdi, ikke kalender

Ikke hør på de som sier at du skal publisere i henhold til kalenderen, for eksempel et saklig innlegg hver mandag kl 10 og et litt mer uformelt hver fredag kl 14. Regularitet, antall innlegg og form har liten betydning; det er bare innholdet som teller (hvorfor skulle det ellers hete innholdsmarkedsføring?).
Jeg gir deg én sjanse, ikke to. Hva får jeg igjen for å bruke tid på innholdet ditt? Lærer jeg noe om kategorien eller smart bruk av produktene/tjenestene dine, blir jeg underholdt? Noe som kan forenkles eller er det tid/penger å spare? Hvorfor er det du har på hjertet viktig for meg?
Hvis du ikke har tenkt nok på meg til å ha tydelige, gode svar – dropp det.

Null effekt finnes ikke

Den som sier “i verste fall fungerer det ikke” har ikke peiling. Innhold kan virke positivt eller negativt, men det virker alltid. Du kan bruke form og effekter til å få målgruppa til å starte, men sluttsummen blir negativ hvis det å engasjere seg oppleves som bortkastet tid. Neste gang skal jeg ikke se på eller åpne noe fra dem. Det betyr minus i margen. Det var ikke bare forholdet til innholdsmarkedsføringen i akkurat den kanalen som ble dårligere, avsenderen ble også skadet.
Så, har du noe på hjertet som er viktig for meg?

Kundelojalitet, ja særlig!

Emosjonell binding til en butikk eller et merke? Noen ytterst få vellykkede eksempler finnes, men jeg ville ikke satset på det. Mennesker og målgruppers lojalitet strekker seg sjelden lenger enn til pris/kvalitet, en nøktern sannhet som – når du tenker etter – bør være til inspirasjon for innholdsmarkedsførere. Pris er en opplevelse forkledd som et rasjonelt faktum og det samme gjelder kvalitet. Differensiering og preferanser kan etableres og forsterkes.

Nyhetsbrev, blogg eller organisk post?

La innholdet avgjøre. Nyhetsbrev (mail) er en aktiv, målrettet henvendelse mens blogger/organiske poster oppsøkes. Hvis du mener at innholdet er viktig (for målgruppa) og/eller har nyhetsverdi, bruk gjerne nyhetsbrevet – rene nyheter (sortiment), salgskampanjer og kunde-/abonnentfordeler vil vanligvis passe her.
Blogger og organiske poster er i sin form “uadresserte” og må derfor kjempe for å få oppmerksomhet og interesse; ta kampen hvis innholdet er viktig.

Med eller uten video?

Joda, film gir mer oppmerksomhet og har sterkere påvirkningskraft. Spørsmålet er om og når du trenger det. Taktiske tilbud (salg) er budskap som vanligvis står og virker godt uten film (folk forstår hva ½ pris på hele butikken betyr uten å se en film på to minutter). Film vil fungere som en god forsterker når funksjoner skal demonstreres (dette kan du bruke drillen til) eller når du skal ta/utvikle en posisjon.
Det kommer an på det du vet og som er temaet for denne bloggen – innholdet.

Ikke kopiér, lær!

Alle digitale aktiviteter kan og bør måles. Hvor stort engasjement på de ulike postene, hvor mange åpner nyhetsbrevene og hvilke saker/lenker scorer best? Vil en alternativ “forsidesak” gi høyere eller lavere respons? Fungerer levende bilder/filmsnutter bedre/dårligere enn stillbilder i organiske poster?
Formuler noen hypoteser basert på hvilke tema, saker og tilbud du har mest tro på – bruk data til å videreutvikle og forsterke effekten av din innholdsmarkedsføring i alle kanaler.

Kontakt media performance i dag

Ta kontakt for å se hva vi kan gjøre for deg!

Bedriften/Virksomhetens navn
E-post
Melding
Takk for henvendelsen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Aktuell innsikt.